Nadané deti predstúpili pred vysokoškolákov s ročníkovými prácami - Nadané dieťa
Nadané dieťa
November 2024
NADANÉ DETI VYSOKOŠKOLÁKOM
ŠTUDENTOM PEDAGOGICKÝCH ODBOROV PRIBLÍŽILA SVET INTELEKTOVO NADANÝCH ŽIAKOV PREŠOVSKÝCH ZÁKLADNÝCH ŠKÔL NESÚŤAŽNÁ PREHLIADKA ICH ROČNÍKOVÝCH PRÁC.
December 2024
AUSTRÁLSKY EKO-HRDINA
ELIJAH JE IBA JEDENÁSŤROČNÝ EKOLOGICKÝ AKTIVISTA Z AUSTRÁLSKEHO ŠTÁTU QUEENSLAND. OČARILA HO PRÍRODA A PREDOVŠETKÝM KORALY, OHROZENÉ OTEPĽOVANÍM PLANÉTY.
Projekt celoslovenskej iniciatívy Rozumieme nadaným
December 2024
LOGICKÁ OLYMPIÁDA
INTELEKTOVO NADANÉ DETI SA MÔŽU ZAPOJIŤ DO LOGICKEJ OLYMPIÁDY - SÚŤAŽE PRE MIMORIADNE NADANÝCH ŽIAKOV DO 15 ROKOV, KTORÍ NAVŠTEVUJÚ ZÁKLADNÉ ŠKOLY A 8-ROČNÉ GYMNÁZIÁ.
NA POSLEDNÉ PREDVIANOČNÉ STRETNUTIE PREŠOVSKÉHO KLUBU NADANÝCH DETÍ POZVALI INTELEKTOVO NADANÉ DETI SPRIEVODCU DUŠANA GUMANA, KTORÝ PRIBLÍŽIL DEŤOM ŽIVOT ZVIERAT.
Nadané deti predstúpili pred vysokoškolákov s ročníkovými prácami
Aktivity
Nadané deti predstúpili pred vysokoškolákov s ročníkovými prácami
História spolupráce iniciatívy Rozumieme nadaným a Pedagogickou fakultou Prešovskej univerzity napísala ďalšiu kapitolu. Študentom pedagogických odborov priblížila svet intelektovo nadaných žiakov prešovských základných škôl nesúťažná prehliadka ich ročníkových prác. Niekoľkí najmenší vystúpili pred dospelákmi i s vlastnou prednáškou.
Téma nadaných medzi budúcimi učiteľmi rezonuje
„Názov dnešnej akcie je Nadané deti vysokoškolákom. Ide o nesúťažnú prehliadku prác žiakov základných škôl, ktorí sú vzdelávaní v školskej inklúzii, teda v klasických triedach. Máme aj dvoch hostí. Prvým je Leo Čief zo ZŠ Krosnianska v Košiciach. Leo bude prednášať o dúhe a matematike. Dávid Mezeš je zas zo ZŠ Komenského v Starej Ľubovni,“ informoval tesne pred začiatkom programu učiteľ, špeciálny pedagóg, logopéd, didaktik pre prácu s intelektovo nadanými žiakmi a zástupca iniciatívy Rozumieme nadaným, o.z. Ľuboš Lukáč.
„Akciu organizuje Rozumieme nadaným, o.z. a Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. Určená je všetkým študentom tejto fakulty,“ doplnil. Podľa Ľ. Lukáča je o problematiku nadaných deti medzi študentmi veľký záujem. „Prejavuje sa to napríklad tak, že si problematiku intelektovo nadaných volia ako tému záverečnej práce. Pomáhajú pri logických sústredeniach, kde nadané deti zároveň spoznávajú. Niekoľkých sme mali dokonca aj v Klube nadaných detí. Táto téma ich zaujíma a chcú nadané deti spoznať predtým, ako nastúpia do reálnej praxe.“
O známych veciach z netradičného pohľadu
„Ročníková práca má pokrývať netradičný záujem žiaka a tiež byť „nad“ časovo tematickými plánmi alebo osnovami,“ vysvetlil Ľuboš Lukáč. „Pri tvorbe ročníkovej práce deti samy vyhľadávajú informácie, chodia do knižnice, stretávajú sa s odborníkmi, vysokoškolskými učiteľmi, pracovníkmi ústavov...“
Bohatá slovná zásoba, nadpriemerné schopnosti a poznatky z nečakaných odborov – to sú charakteristiky žiakov s nadpriemerným intelektom. „Máme tu druháka, ktorý bude hovoriť o dúhe, no nie tie „klasické“ informácie, ale náročnejšie veci. Bežne by nám nenapadlo, že žiak druhého ročníka počíta odmocniny, šiestak rozpráva o kvantovej fyzike... Sú to ozaj témy, pri ktorých by nikto nepovedal, že môžu dieťa na základnej škole zaujímať,“ skonštatoval Ľuboš Lukáč.
Deti priblížili široké spektrum oblastí
„Najradšej sa venujem matematike,“ prezradil Košičan Leonard Čief. „Moja ročníková práca je o dúhe.“ Leo by sa rád stal vedcom, a to práve v odbore matematika. Jeho mamke Zuzane sme položili otázku, aké je mať nadané dieťa. Reagovala s úsmevom. „Určite príjemné, a určite náročné. Leo si sám vyberá, čo bude robiť a čo ho zaujíma. Býva to aj návalové; ak ho niečo zaujme, venuje sa tomu nie na 100, ale na 1000 percent. My sa za ním v tom období iba doťahujeme.“
Najväčšími záľubami Lukáša Danka sú podľa jeho slov „futbal a celkovo šport“. „Musel som ísť na chatu, kde som zisťoval, o čom budem prácu robiť. Mám prezentáciu o včelách,“ priblížil. „Tam pomáha a zisťuje, ako to funguje,“ doplnil jeho otec, včelár Ján Danko.
Od učiteľa to chce viac, ale je to zážitok
„Mať nadané dieťa je na jednej strane dobre, pretože starosti so školou sú minimálne,“ ozrejmil jeden z benefitov J. Danko. S manželkou to ako rodičia majú so synom o čosi ľahšie. „Je šikovný, domov už väčšinou príde so splnenými povinnosťami. Na druhej strane je to „klasický“ chlapec, s ktorým riešime tradičné veci. Tam sa mu to vracia, keď hovoríme: Keď si nadaný, prečo to tak i nerobíš? Je to teda aj moja páka naňho (smiech).“
Láskou Martina Majerníka je geografia. Študentom predstavil prácu o Indočíne. „Vyrobiť prezentáciu, či preniesť fotky nie je také ľahké,“ zveril sa. Čím by chcel byť, ešte nevie. „Určite by som však chcel cestovať po celom svete.“ Na pôde univerzity sprevádzala Martina pani učiteľka Ľubica Demčáková z Evanjelickej základnej školy. „Vyžaduje to trochu iný rozhľad učiteľa, možno viac prípravy... Na druhej strane je to fantastické obohatenie,“ podelila sa so skúsenosťou z práce s nadanými žiakmi.
Prvý výstup na akademickej pôde, intenzívna práca s nadanými v škole
„Akciu vnímam veľmi pozitívne, môžeme sa prezentovať ako škola a ako s nadanými deťmi pracujeme. Takisto sa tu prezentujú naši žiaci,“ ocenila riaditeľka Súkromnej základnej školy DSA v Prešove Zuzana Perželová. „Pánom doktorom Lukáčom sme boli pozvaní tretí alebo štvrtý rok, za čo som vďačná. Giorgia Ferraresi sa venuje muzikálom a Tobiasko inteligencii zvierat. Som zvedavá, či nebudú mať trému, keďže pred takéto publikum a vysokoškolákov idú prvýkrát,“ povedala.
V súkromnej ZŠ DSA na Mukačevskej ulici absolvujú nadaní žiaci slávnostnú prezentáciu ročníkových prác pred rodičmi, na univerzitnej pôde je to podľa pani riaditeľky Z. Perželovej o čosi iné. Skúsenosti pedagógov školy, ktorú vedie a rodičov s nadanými deťmi sú podľa nej veľmi pozitívne. Na SZŠ DSA sa im intenzívne venujú.
„Máme pre nich projekt Nadaní DSA-čkári, v rámci ktorého sa žiaci 1. a 2. stupňa raz mesačne stretávajú. Počas troch - štyroch hodín realizujú aktivity, ktoré pripravujú učitelia a týkajú sa logického myslenia, orientácie atď. Máme Klub nadaných detí, vedený špeciálnou pedagogičkou s asistentkami. Ak vo výchovnovzdelávacom procese urobili to, čo majú, „pridávajú“ im aj učitelia,“ vysvetlila Zuzana Perželová.
Text: Dušan Guman, Foto: Viktória Andraščíková, Patrik Eliaš
ORGANIZÁTOR
Celoslovenská iniciatíva Rozumieme nadaným
Rozumieme nadaným, o. z.
Created with WebSite X5
COPYRIGHT@2013-2024
O NÁS
Projekt celoslovenskej iniciatívy Rozumieme nadaným
Nadané dieťa
Rozumieme nadaným
VŠETKY MATERIÁLY PUBLIKOVANÉ NA TEJTO STRÁNKE SÚ CHRÁNENÉ AUTORSKÝM ZÁKONOM A ICH PREBERANIE BEZ SÚHLASU AUTOROV JE ZAKÁZANÉ.