Nadané dieťa
Informačný portál projektu Nadané dieťa - portfólio Rozumieme nadaným, o. z.

Intelektovo nadané deti v školskom prostredí
V mnohých jazykoch je slovo "nadanie" odvodené od slov "dar, dávanie" (byť obdarovaným, talentovaným). V priebehu histórie dochádzalo k premenám v chápaní tohto pojmu, preto sa pri definovaní nadania často uvádzajú najpoužívanejšie pojmy - nadanie a talent. Oba tieto pojmy sú spojené so schopnosťami a laická verejnosť ich chápe ako synonymá. Pojem nadanie sa však netýka len intelektových schopností, ale zahrňuje celú osobnosť.
Vývoj nadaného dieťaťa je akcelerovaný. Pre nadané deti je typický vývojový predstih, včasné intelektuálne záujmy, veľká energia, široké spektrum záujmov, rané čítanie, vynikajúca pamäť a pozornosť, záujem o náročné témy, intelektová hravosť, bohatá fantázia, záujem o náročné témy, rýchle tempo učenia, bystrosť pri pozorovaní, kreatívne myslenie, perfecionizmus, atď. Väčšina intelektovo nadaných detí sa prejavuje od najútlejšieho veku.
Žiadne z intelektovo nadaných detí sa neprejavuje všetkými typickými spôsobmi. U nadaných detí sa môže vyskytovať asynchrónnosť, čo znamená, že nadaní môžu byť aktuálne na rôznej úrovni vývinu v oblasti kognitívnej, fyzickej a emocionálnej.
Vyhľadávanie, rozpoznávanie, nominácia a identifikácia nadania je dlhodobý proces. Na diagnostike nadania spolupracujú psychológovia, pedagógovia, špecialisti. Dôležité je vyhľadávať nadaných už pred vstupom do základnej školy, keďže vtedy prebiehajú prudké rastové a najmä vývinové zmeny. Medzi podstatné patria dva kroky: nominácia a identifikácia. Nominácia znamená osvedčenie, označenie niekoho ako potenciálne nadaného (na základe niekoľkých aspektov, napr. v rámci pozorovania nadpriemerných schopností dieťaťa učiteľkou v materskej škole) a zároveň znamená postupnosť k ďalšiemu nevyhnutnému kroku - identifikácii, ktorá prebieha v centrách poradenstva a prevencie. Nemenej dôležité je vyhľadávať, nominovať a identifikovať nadané deti (aj) na ďalších stupňoch vzdelávania v školskom prostredí (napr. na základnej škole).


Nadané dieťa potrebuje v školskom prostredí obrovskú podporu. Mylné sú predstavy laickej, ale často aj odbornej verejnosti o nadaných deťoch ako dostatočne obdarovaných, bez potreby špeciálnej starostlivosti. Vzdelávanie intelektovo nadaných detí vyžaduje diferencované vzdelávacie osnovy a obsah vzdelávania. Medzi základné oblasti potrieb nadaných detí v škole patria: erudovaný, otvorený a empatický učiteľ, obsah a metódy vzdelávania prispôsobené nadanému dieťaťu a osobnostná a sociálna výchova.
Pri posudzovaní vhodnosti školy pre nadané deti je vhodné zamerať sa na filozofiu a ciele školy (napr. vzdelávací program školy, ciele pre rôzne skupiny žiakov, reflexia potrieb nadaných detí), akcelerácia a obohatenie (formy vzdelávania a skúsenosti s nimi), mnohopočetné možnosti (univerzálny program zodpovedajúci rôznym kombináciám schopností, potrieb, záujmov detí), výstupy a absolventi (cieľ vzdelávania na škole, špeciálne očakávania od nadaných, predstavy o rozvoji nadania), podnetné kurikulum (stimulujúci učebný plán, obsah i formy vyučovania, plánovaný rozvoj zamestnancov školy, poradenstvo pre nadaných, oceňovanie nadaných, referencie o škole (napr. zo strany žiakov - súčasných i bývalých, rodičov detí).
Vzdelávanie nadaných detí a žiakov v európskom kontexte jednotlivých krajín sa vo svojej podstate líši od nastaveného vzdelávacieho systému krajiny. V Slovenskej republike sa, podľa súčasne platnej legislatívy, vzdelávanie intelektovo nadaných detí (žiakov so všeobecným intelektovým nadaním) uskutočňuje v školských podmienkach podľa vzdelávacieho programu pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním. Intelektovo nadaného žiaka je možné vzdelávať: (1) v škole pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, (2) v triede pre všeobecne intelektovo nadaných žiakov podľa vzdelávacieho programu pre všeobecne intelektovo nadaných žiakov, (3) inkluzívne. Vzdelávací program pre všeobecne intelektovo nadaných žiakov je zameraný na podporovanie a rozvíjanie ich intelektového nadania so zohľadnením rozvoja celej osobnosti, na prevenciu a nápravu problémových prejavov, ktoré súvisia s ich všeobecným intelektovým nadaním. Pri vzdelávaní intelektovo nadaných žiakov sa používajú metódy a prístupy: najmä projektové vyučovanie, induktívne vyučovanie, pozorovanie, objavovanie a experimentovanie, diskusia, práca s informáciami, riešenie problémov, poskytovanie spätnej väzby a sebahodnotenie.
Intelektovo nadaný žiak môže byť preradený do vyššieho ročníka bez absolvovania predchádzajúceho ročníka na základe úspešne vykonanej komisionálnej skúšky z predmetov, ktoré určí riaditeľ školy. Preradenie žiaka do vyššieho ročníka zahŕňa aj zaradenie žiaka do vyššieho ako prvého ročníka pri nástupe do školy.
Ak je predpoklad, že žiak s intelektovým nadaním absolvuje viacero ročníkov počas jedného školského roka, triedny učiteľ v spolupráci s ďalšími učiteľmi vypracuje individuálny vzdelávací program, v ktorom naplánuje organizáciu vzdelávania žiaka tak, aby mohol absolvovať viacero ročníkov v priebehu jedného školského roka. Individuálny vzdelávací program môže zahŕňať aj úpravu učebného plánu žiaka.
Absolvovanie viacerých ročníkov počas jedného školského roka škola organizačne zabezpečí formou individuálnych konzultácií so žiakom alebo návštevou jednotlivých vyučovacích hodín vo viacerých ročníkoch.
Starostlivosť o nadané deti
Existuje viacero organizácii, ktoré sa zameriavajú na rozširovanie obzorov talentovaných detí v ich voľnom čase a rozvojom v rámci ich možností. Tieto výnimočné deti potrebujú viacej rozličných aktivít, aby sa vo voľnom čase nenudili a jednotvárna činnosť ich neprestala baviť.
Často sa na špecializovanej škole ponúkajú aj poobedňajšie aktivity, ktoré sú už čisto záujmové a deti si majú možnosť sami zvoliť krúžok, ktorému sa budú venovať. Sú rozdelené do viacerých oborov - Jazyky, Šport, Počítače, Prírodovedné a Tvorivosť. Konkrétne napríklad: Aj netradične, literárny krúžok, futbal, gymnastika, stolný tenis, volejbal, turistický krúžok, lyžovanie, tanečná, počítače, fyzikálna klub, experimenty z chémie, lego, kreslenie, maľovanie na drevo, receptár, školský časopis a podobne.
Na Slovensku jestvuje množstvo portálov zameraných na edukáciu nadaných detí (Cenada.sk, Nadanedieta.sk, Rozumiemenadanym.sk, Logickemyslenie.sk, Knd.sk, Logickemysleniedeti.sk ), ale aj organizácií (Rozumieme nadaným), prostredníctvom ktorých sa organizuje množstvo aktivít pre nadané a talentované deti (Logické olympiády, LOGIFORMES, Klub nadaných detí, Logické myslenie detí, Magický svet Juraja Jakubiska, Zápalkové úlohy, ...).