Učíme nadaných žiakov - Nadané dieťa

Nadané dieťa
November 2024
NADANÉ DETI VYSOKOŠKOLÁKOM
ŠTUDENTOM PEDAGOGICKÝCH ODBOROV PRIBLÍŽILA SVET INTELEKTOVO NADANÝCH ŽIAKOV PREŠOVSKÝCH ZÁKLADNÝCH ŠKÔL NESÚŤAŽNÁ PREHLIADKA ICH ROČNÍKOVÝCH PRÁC.
November 2024
KOMUNIKAČNÉ ZRUČNOSTI
O TOM, ŽE SPRÁVNE KOMUNIKOVAŤ A ROZVÍJAŤ KOMUNIKAČNE SCHOPNOSTI JE DÔLEŽITÉ SA DOZVEDELI NA STRETNUTÍ ŠKOLÁCI Z PREŠOVSKÉHO KLUBU NADANÝCH DETÍ.
Projekt celoslovenskej iniciatívy Rozumieme nadaným
Október 2024
LOGICKÉ SÚSTREDENIE
PRAVIDELNÉ PODUJATIE, PRE NADANÉ DETI, ORGANIZOVANÉ INICIATÍVOU ROZUMIEME NADANÝM MALO HLAVNÝ TÁBOR PRI POPULÁRNEJ VODNEJ NÁDRŽI SIGORD PRI PREŠOVE.
November 2024
LOGICKÉ MYSLENIE
LOGICKÉ MYSLENIE NADANÝCH DETÍ V PREŠOVE ROZVÍJALI PRI JEDNOM Z OKTÓBROVÝCH STRETNUTÍ ZÁBAVNÉ HRY. NÁSLEDNÝ TEST BOL ZAMERANÝ NA SYSTEMTICKÝ ROZVOJ ČLENOV KND.
Nadané dieťa
Prejsť na obsah

Učíme nadaných žiakov

Aktivity
V Prešove sa uskutočnil odborný seminár venovaný nadaným žiakom

Dňa 24. októbra 2018 sa na pôde Pedagogickej univerzity v Prešove konal odborný seminár s názvom Učíme nadaných žiakov. Organizátormi odborného seminára o vzdelávaní žiakov s intelektovým nadaním boli Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Sabinove, Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, Odbor školstva Okresného úradu v Prešove a Mesto Prešov.
Podujatie bolo venované výchove a vzdelávaniu nadaných žiakov v základných školách. Počas odborného seminára vystúpilo viacero odborníkov, ktorí zaujali pedagógov, odborných zamestnancov, predovšetkým školských psychológov a školských špeciálnych pedagógov a v neposlednom rade študentov Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove.

Odborný seminár Učíme nadaných žiakov otvorila a zúčastnených slovom sprevádzala riaditeľka Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Sabinove Mgr. Ľubica Richmanová Fabišíková. Prítomných na pôde Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity privítala prodekanka pre vedu, akreditáciu a doktorandské štúdium doc. RNDr. Iveta Scholtzová, PhD.

Začiatok odborného seminára patril téme Kritické myslenie – kľúčová kompetencia 21. storočia. Problematiku kritického myslenia a jeho dôležitosti pre súčasné školstvo prezentovala vedúca Katedry špeciálnej pedagogiky na Pedagogickej fakulte PU v Prešove, doc. PaedDr. Alica Petrasová, PhD. Pri výchove a vzdelávaní budúcej generácie je potrebné, aby všetci zúčastnení rozumeli a aplikovali kritické myslenie v edukácii nadaných žiakov, rozvíjali schopnosť pracovať v tíme, komunikovať, tvorivo riešiť problémy, rozhodovať, robiť závery, rozvíjať vlastnú osobnosť, kriticky a hlavne samostatne myslieť. Rozvíjaním kritického myslenia napokon posilňujeme životy jedincov a investujeme so spoločnej budúcnosti.

Vysokoškolský pedagóg, výskumný pracovník a uznávaný psychológ doc. PhDr. Vladimír Dočkal, CSc., z Filozofickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave vystúpil s príspevkom na tému Nadané deti a inklúzia, v ktorom naznačil dôležitosť inkluzívnej edukácie pre skupinu žiakov s nadaním, ako aj nutné prvky ich špeciálnopedagogickej podpory v tomto procese. Vďaka svojej dlhoročnej skúsenosti s nadanými deťmi zdôraznil, že obavy a pochybnosti pedagógov, rodičov, mnohokrát i širokej verejnosti nie sú na mieste, keďže inkluzívna škola vychádza v ústrety všetkým deťom.
Projektom o programovaní Ozobotov, tvorbe príbehov a využití minirobota Ozobot na jednotlivých predmetoch 1. stupňa ZŠ previedla zúčastnených učiteľka Mgr. Ivana Čepová zo Základnej školy na ulici Dargovských hrdinov v Humennom. Medzinárodný eTwinningový projekt Ozoboti vyprávějí realizujú spoločne s partnerskou školou z Trutnova (Česká republika). Samotný projekt prináša žiakom možnosť spoznať základy práce s ozokódmi (príkazy pre Ozobotov). Zaujímavými aktivitami sú tvorba príbehov s postavami, prostredím a zápletkou. Nechýba tvorba rôznych zadaní a úloh, či tvorba výukových materiálov pre učiteľov a žiakov.

Projekty celoslovenskej iniciatívy Rozumieme nadaným predstavil učiteľ, špeciálny pedagóg Mgr. Ľuboš Lukáč z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Sabinove. Množstvo projektov je určených nadaným a talentovaným žiakom zo základných a stredných škôl. Celoslovenská iniciatíva Rozumieme nadaným vychádza z poznania dôležitosti realizácie výchovno-vzdelávacieho procesu žiakov so všeobecným intelektovým nadaním. Zúčastnených zaujali projekty ako Logická olympiáda, Mladý fotograf, Fotografia očami detí, Šariš Tour, Malá Logická Olympiáda, Logické sústredenia, Po stopách Charlesa Dickensa, Klub nadaných detí a ďalšie. Jednotlivými projektami sprevádzali Mgr. Lukáča taktiež jeho nadaní žiaci: Lea Robová, Hana Vantová, Adam Lange (Základná škola na Šmeralovej ulici v Prešove) a Ján Roba (Gymnázium Jána Adama Raymana v Prešove). Mgr. Ľuboš Lukáč v závere príspevku otvorene pomenoval aktuálne nedostatky, s ktorými sa vo výchove a vzdelávaní nadaných žiakov stretáva a ktoré je potrebné vo výchove a vzdelávaní tejto skupiny žiakov riešiť.
Mgr. Helena Botková zo Základnej školy na Hrnčiarskej ulici v Humennom vystúpila s príspevkom Logošach a voľnočasové aktivity. Do projektu Šach na školách sa zapojila už pred siedmimi rokmi. Je určený deťom vo veku 6 až 10 rokov a jeho hlavným cieľom bolo naučiť deti hrať šach, taktiež využiť túto hru na zlepšenie schopnosti učiť sa, rozmýšľať a motivovať k zmysluplnému využitiu voľného času i ako prevenciu pred škodlivými závislosťami. V súvislosti s nadanými deťmi sa dostávali do popredia ďalšie ciele – rozvíjanie logického, kritického a abstraktného myslenia, čitateľských schopností, schopnosti vedieť prehrávať či tešiť sa z výhry bez výsmechu. Škola už zaznamenala množstvo úspechov v rôznych šachových súťažiach.

PaedDr. Katarína Hvizdová zo Základnej školy na ul. Karpatskej vo Svidníku prezentovala možnosti využitia virtuálnej reality vo výchovno-vzdelávacom procese. Súčasťou digitálnej doby je taktiež generácia školopovinných detí tzv. IGenerácia, ale aj prístupné technológie, či samotné sociálne siete, aplikácie, zdroje na získavanie všeobecných i odborných informácií, to všetko si vyžaduje implementáciu moderných technológií (aj) do vyučovacieho procesu. Na túto dôležitosť poukázala počas prezentácie a predstavila množstvo užitočných aplikácií využiteľných na vyučovaní.

Odborný seminár Učíme nadaných žiakov bol podnetným zážitkom pre zúčastnených, čo potvrdila samotná účasť na jednotlivých prednáškových blokoch. Naše poďakovanie patrí všetkým zúčastneným, prednášajúcim, taktiež vysokoškolskej pedagogičke PaedDr. Lucii Mikurčíkovej, Ph.D., BCBA z Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove, psychologičkám PhDr. Zuzane Kmecovej a Mgr. Slavomíre Zajacovej z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Sabinove.
ORGANIZÁTOR
Celoslovenská iniciatíva Rozumieme nadaným
Rozumieme nadaným, o. z.
Created with WebSite X5
COPYRIGHT@2013-2024
O NÁS
Projekt celoslovenskej iniciatívy Rozumieme nadaným
Nadané dieťa
Rozumieme nadaným
VŠETKY MATERIÁLY PUBLIKOVANÉ NA TEJTO STRÁNKE SÚ CHRÁNENÉ AUTORSKÝM ZÁKONOM A ICH PREBERANIE BEZ SÚHLASU AUTOROV JE ZAKÁZANÉ.
Návrat na obsah